Siirry sisältöön

Veikkauksen monopoli puretaan – Mitä se tarkoittaa pelaajalle?

veikkauksen monopoli puretaan
Viimeksi päivitetty

Suomen hallitus on tehnyt historiallisen päätöksen Veikkauksen monopolin osittaisesta purkamisesta. Tammikuussa 2027 Suomen uhkapelimarkkinat avautuvat ensimmäistä kertaa kilpailulle yli 80 vuoden monopolikauden jälkeen. Tässä kattavassa artikkelissa selvitämme mitä uudistus tarkoittaa käytännössä, miksi se tehtiin ja miten se vaikuttaa pelaajiin.

Monopolin osittainen purkaminen vuonna 2027

Maaliskuussa 2025 hallitus jätti eduskunnalle esityksen (HE 16/2025) Suomen uhkapelijärjestelmän uudistamiseksi. Veikkauksen monopoli säilyy täysin voimassa vuoden 2026 loppuun asti, minkä jälkeen markkinat avautuvat osittain kilpailulle.

Mikä muuttuu, mikä ei

Kilpailulle avautuvat 2027:

  • Nettivedonlyönti ja urheiluvetojen välittäminen
  • Nettikasinot ja nettipokerit
  • Nettirahapelit ja peliautomaatit

Veikkauksen monopolissa säilyvät:

  • Lotto, Eurojackpot ja muut arvontapelit
  • Raaputusarvat ja pikavoittopelit
  • Kivijalkakasinot ja pelisalit
  • Ravintoloiden ja kauppojen peliautomaatit

Uudistus on siis hybridimalli, jossa Veikkaus säilyttää monopolinsa fyysisiin peleihin ja arpajaistoimintaan, mutta luopuu verkossa tapahtuvasta vedonlyönnistä ja kasinopeleistä.

Lisenssijärjestelmä ja aikataulu

Uusi järjestelmä perustuu hallituksen myöntämiin toimintalupiin. Lisenssihakemukset alkavat vuoden 2026 alussa, ja ensimmäiset luvat myönnetään syksyllä 2026. Uudet operaattorit voivat aloittaa toimintansa aikaisintaan tammikuussa 2027.

Lisenssihakijat maksavat 50 000 euron hakumaksun ja 22% bruttopelituottoveroa. Lisäksi operaattoreiden on noudatettava tiukkoja vastuullisen pelaamisen vaatimuksia ja sijoitettava Suomeen rekisteröity yhtiö.

Miksi Veikkauksen monopoli puretaan?

Päätös monopolin osittaisesta purkamisesta on vapaaehtoinen poliittinen valinta, ei EU-oikeuden vaatimus. Euroopan komissio lopetti uhkapelimonopolien selvittämisen jo vuonna 2017 keskittyäkseen strategisempiin prioriteetteihin.

Monopolin epäonnistuminen digitaaliympäristössä

Pääsyy uudistukseen on monopolin kyvyttömyys hallita digitaalisia markkinoita. Kun puolet pelaamisesta tapahtuu luvattomilla sivustoilla, monopolin alkuperäiset tavoitteet – pelaajien suojelu ja tulojen ohjaus hyväntekeväisyyteen – eivät enää toteudu.

Ulkomaiset operaattorit eivät noudata suomalaisia vastuullisen pelaamisen vaatimuksia, eikä niiden tuotoista ohjaudu mitään hyväntekeväisyyteen. Kanalisointiperiaate on romahtanut, kun pelaajat siirtyvät sääntelemättömille markkinoille.

Tehokkuuden puute

Monopoli on osoittautunut tehottomaksi kilpailun puutteen vuoksi. Veikkauksen teknologinen kehitys on hidasta, asiakaspalvelu vaatii parantamista ja pelitarjonta on rajallinen. Ruotsin mallin menestys liberalisaation jälkeen osoittaa, että hallittu kilpailu voi parantaa sekä pelaajien kokemusta että sääntelyviranomaisen valvontamahdollisuuksia.

Tulevaisuuden näkymät

Vuoden 2027 uudistus merkitsee historiallista käännekohtaa suomalaisessa uhkapelaamisessa. Ensimmäistä kertaa 87 vuoteen suomalaiset voivat laillisesti pelata muiden kuin Veikkauksen peleissä.

Odotettavissa olevia muutoksia

Pelaajille uudistus tarkoittaa laajempaa pelitarjontaa, parempia kertoimia ja kilpailua asiakaspalvelussa. Vastuullisen pelaamisen työkalut parannavat, kun kaikki operaattorit kilpailevat myös turvallisuudessa.

Valtiolle uudistus turvaa verotulojen jatkuvuuden. Arviot ennakoivat lisenssitulojen ja bruttopelituottoveron tuottavan vähintään saman verran kuin nykyinen monopoli, mahdollisesti enemmän markkinoiden kasvaessa.

Veikkaukselle muutos tarkoittaa sopeutumista kilpailuympäristöön. Yhtiö on jo aloittanut transformation-ohjelman valmistautuakseen uuteen tilanteeseen. Lotto- ja arpajaismonopoli säilyy, joten Veikkauksen tulevaisuus on turvattu.

Riskit ja haasteet

Realistinen näkökulma on kuitenkin se, että muutos ei välttämättä paranna pelaajien asemaa merkittävästi. Korkeat verot ja byrokratia nostavat kustannuksia, jotka siirtyvät pelaajille. Kilpailu voi jäädä vähäiseksi, jos vain muutama suuri toimija hakeutuu markkinoille. Ulkomaiset operaattorit jatkavat todennäköisesti toimintaansa sääntelyä kiertäen.

Suurin riski on sääntelyä kiertelevien operaattoreiden toiminta jatkossakin. Lisenssijärjestelmä ei automaattisesti poista harmaan markkinan ongelmaa, kuten Ruotsin kokemus osoittaa.

Kustannukset siirtyvät todennäköisesti pelaajille. 22 prosentin bruttopelituottovero ja lisenssimaksut nostavat operaattoreiden toimintakuluja merkittävästi. Käytännössä tämä tarkoittaa huonompia palautusprosentteja, heikompoja bonusehtoja ja vähemmän kilpailukykyisiä kertoimia pelaajille.

Kilpailun rajallisuus voi olla ongelmana. Korkeat lisenssimaksut ja tiukat vaatimukset voivat rajata markkinoille tulijoiden määrää. Jos lisenssejä myönnetään vain muutamille suurille toimijoille, todellista kilpailua ei synny ja pelaajat eivät hyödy odotetusti.

Vastuullisen pelaamisen toteutuminen kilpailumarkkinoilla vaatii tehokasta valvontaa. Sääntelyviranomaisen on varmistettava, että kaikki operaattorit noudattavat vaatimuksia eivätkä kilpaile vastuullisuudesta tinkimällä.

Teknisten estotoimien tehottomuus jatkuu. Kuten maksunvälityksen esto on osoittanut, tekniset ratkaisut ovat helposti kierrettävissä VPN-yhteyksin ja vaihtoehtoisin maksutavoin. Ulkomaiset operaattorit voivat jatkaa toimintaansa ”harmaalla alueella” houkuttelemalla pelaajia paremmilla ehdoilla.

Veikkauksen monopolin osittainen purkaminen on välttämätön askel kohti digitaalisen ajan uhkapelejä. Monopoli palveli tavoitettaan 80 vuotta, mutta internetin aikakaudella sen tehokkuus on hiipunut. Hallittu siirtymä hybridimalliin tarjoaa mahdollisuuden yhdistää kilpailun edut pelaajien suojeluun ja hyväntekeväisyyden rahoitukseen.

Realistinen näkökulma on kuitenkin se, että muutos ei välttämättä paranna pelaajien asemaa merkittävästi. Korkeat verot ja byrokratia nostavat kustannuksia, jotka siirtyvät pelaajille. Kilpailu voi jäädä vähäiseksi, jos vain muutama suuri toimija hakeutuu markkinoille. Ulkomaiset operaattorit jatkavat todennäköisesti toimintaansa sääntelyä kiertäen.

Tammikuu 2027 avaa uuden luvun suomalaisen uhkapelaamisen historiassa. Monopolin aika ei lopu kokonaan, mutta se sopeutuu 2020-luvun todellisuuteen. Lopullinen arvio uudistuksen onnistumisesta voidaan tehdä vasta vuosien kuluttua, kun nähdään miten markkinat todella kehittyvät ja kuinka hyvin sääntelyviranomaiset pystyvät valvomaan uutta järjestelmää.

Monopolin nykytila ja todelliset luvut

Veikkaus on Suomen ainoa laillinen uhkapelioperaattori, mutta sen asema on heikentynyt merkittävästi viime vuosina. Yhtiö on menettänyt markkinaosuuttaan ulkomaisille operaattoreille, ja talousluvut osoittavat laskevaa trendiä.

Todelliset talousluvut 2024

Veikkauksen liikevaihto vuonna 2024 oli 959,1 miljoonaa euroa, laskua 7,2 prosenttia edellisvuodesta. Valtiolle tuotetut voitot olivat 591,9 miljoonaa euroa, mikä on 7,0 prosentin lasku vuodesta 2023. Yhtiö työllistää tällä hetkellä noin 1 400 henkeä merkittävien irtisanomisten jälkeen.

Voittojen jakautuminen tapahtuu seuraavasti: opetus- ja kulttuuriministeriö saa 50 prosenttia (urheilu, kulttuuri, nuorisotyö), sosiaali- ja terveysministeriö 43 prosenttia (järjestötuki) ja maa- ja metsätalousministeriö 7 prosenttia (hevostalous).

Markkinaosuuden menetys

Poliisin arvion mukaan noin 50 prosenttia suomalaisten uhkapelaamisesta tapahtuu nykyään ulkomaisilla sivustoilla. Suomalaiset siirtävät vuosittain arviolta 250-300 miljoonaa euroa luvattomille operaattoreille. Säännelty markkina kutistui 1,63 miljardista eurosta (2019) 1,03 miljardiin euroon (2023).

Erityisesti nuoret pelaajat suosivat ulkomaisia palveluja parempien kertoimien, laajemman pelitarjonnan ja houkuttelevampien bonusten vuoksi.

Monopolin historia ja kehitys

Veikkauksen monopolijärjestelmä syntyi vuonna 1940, kun perustettiin Oy Tippaustoimisto AB järjestämään jalkapalloveikkauksia. Raha-automaattiyhdistys RAY perustettiin jo vuonna 1938 keräämään varoja sosiaali- ja terveysjärjestöille.

Vuosikymmeniä Suomessa toimi kolme erillistä monopolia: Veikkaus vastasi urheiluvedoista ja lotoista, RAY kasinopeleistä ja raha-automaateista, ja Fintoto hevosvedonlyönnistä. Tammikuussa 2017 yhtiöt yhdistyivät yhdeksi Veikkaus Oy:ksi tehostamaan toimintaa ja parantamaan pelaajien suojelua.

Digitaalinen murros haastoi monopolin

2000-luvun internetin yleistyminen mullisti uhkapelimarkkinat. Ulkomaiset operaattorit alkoivat tarjota pelejään suomalaisille verkossa kiertäen monopolin. Suomi vastasi kiristämällä lainsäädäntöä: ulkomaisten operaattoreiden markkinointi kiellettiin, pankkien maksunvälitystä rajoitettiin ja sivustoja estettiin.

Tekninen valvonta ei kuitenkaan toimi digitaalisessa maailmassa. VPN-yhteydet, kryptovaluutat ja vaihtoehtoiset maksutavat tekevät estoista helposti kierrettäviä. Poliisihallituksen tehostuneet sakotukset ovat nostaneet painetta, mutta eivät pysäyttäneet markkinaosuuden menetystä.

Scroll to Top